Despre frumusete (de Marie-Rose Mociornita)

In galeria mea de oameni dragi, insotiti de cuvintele lor pretioase, se afla si prietena mea Louise, canadianca franceza. Am intrebat-o odata care e secretul ei, impresionata de eficacitatea si optimismul pe care le afiseaza in fata dificultatilor, iar raspunsul a fost acesta: “Eu nu ma compar niciodata cu nimeni, sunt ca un atlet de cursa lunga care alearga pe coridorul lui cu ochii tintiti spre obiectiv, nu ma uit nici in dreapta, nici in stanga, pentru ca atunci m-as dezechilibra”.

Am incercat sa ii urmez sfatul de multe ori, dar trebuie sa recunosc ca nu mi-a fost intotdeauna usor, pentru ca am fost confruntata cu niște norme ale frumusetii greu de inteles. Asta-iarna insa, cu ocazia unui drum la Istanbul, am primit o mare lectie de viata pe acest subiect, lectie care a devenit si ea o prezenta in colectia mea de “momente”.

Ca de obicei, cand vizitez acel oras fascinant pentru mine, bifez pe un itinerar istoric si spiritual locurile imposibil de evitat. Unul dintre ele este mormantul lui Hudday Effendy in Uskudar, cartier modest si arhaic, la care ajungi traversand Bosforul cu vaporul. Urcand strazile intortocheate, printre casele de lemn specifice locului, ma gandeam la povestea acestui sfant (wali). Un judecator bogat si temut in epoca otomana si-a gasit adevarata putere devenind elevul unui mare seic spiritual, lasand in urma lui tot ce stralucea, in afara de puterea inimii. Mormantul lui este un loc de reculegere si pelerinaj pentru mii de oameni.

Dupa vizita obligatorie de respect pe care o fac de fiecare data cand ma aflu in Istanbul, am simtit la intoarcere, drept companioni de drum, pacea si speranta pe care Hudday Effendi le imparte cu generozitate, de aproape patru secole, acelora care se duc la el cu inima deschisa.

M-am asezat pe o bancuta in vaporul care urma sa plece spre inima orasului si i-am comandat baiatului care se apropiase grabit de masa mea un ceai turcesc. Datorita studiilor pe care le-am facut, ma descurc in limba turca, asa incat, cu jumatate de ureche, ascultam conversatia lui cu un coleg, in timp ce inima mea mai dansa cu ingerii. Deodata insa, toata atentia mi-a fost acaparata de un comentariu care avea sa devina unul dintre cele mai frumoase complimente din viata mea.

-Vrei sa vezi ceva frumos?, l-am auzit pe chelner spunand prietenului sau. Uita-te la Hanim aceea, indicand spre locul unde ma aflam. Hanim este un cuvant greu de tradus, se afla undeva intre femeie si doamna, dar e folosit cu o doza mare de respect si protectie.

Deodata am fost cuprinsa de fiorul disperarii. Nu aveam ruj pe buze, blush-ul se dusese demult, si pe cap mai aveam baticul cu care ma acoperisem, cu ocazia pelerinajului mai sus mentionat. M-am uitat in jur ca sa vad despre cine vorbeste. Uimita sa constat ca era vorba despre mine, am inteles in secunda urmatoare ca, intuitiv, cu sufletul vechi al culturii sale, vazuse mai departe de artificiu, vazuse de fapt pacea spiritului meu in acel moment, cadoul generos primit din partea lui Hudday Effendi.

In seara aceea, in camera mea de hotel, in timp ce imi aplicam in mod mecanic diversele creme de hidratare pe care le transport cu mine in fiecare voiaj si care acopera toate suprafetele vizibile, am atarnat portretul acelui necunoscut in galeria mea de momente pretioase si i-am multumit in gand pentru lectia despre frumusete pe care mi-a daruit-o.

1 comentariu (+add yours?)

  1. stefan florea
    Oct 29, 2009 @ 13:46:46

    ”MAI FRUMOASA DECIT FLOAREA DOAR FEMEIA POATE FI….”D.MATCOVSCHI. CREEZ FRUMOS PENTRU CA SUNT ATIT DE FRUMOS.

    Răspunde

Lasă un răspuns

